صنایع دستی یزد از جاذبه های دیدنی کشور

صنایع دستی به بخشی از هنر و صنعت گفته می شود که با بهره برداری از مواد اولیه بومی و انجام کار اساسی به کمک دست و ابزارهای سنتی دستی انجام می پذیرد و منحصر به ساخت محصولاتی می شود که بیانگر ذوق هنری و خلاقیت فکری سازندگان آن می باشد.
حال اینکه استان یزد یکی از مهم ترین استان هایی است که در حوزه صنایع دستی از قدیم الایام حرفهای زیادی برای گفتن داشته ودارد وبه جرات می توان گفت که صنايع دستي در استان يزد جلوه‌اي از هنر و نشانه‌اي از فرهنگ، تمدن و نبوغ مردمان اين خطه كويري است.
به اعتقاد کارشناسان ،اين استان در سالهاي متمادي مهد تمدن و فرهنگ ريشه دار ايراني و اسلامي بوده و بسياري از اين فرهنگ در صنايع دستي آن نهفته‌است.
صنایع دستی یزد را سرامیک و سفال، کاشی سازی، زرگری، زیلوبافی، شعربافی، ترمه بافی، فرش بافی، شمد، دستمال، مخمل، دارایی، چادرشب بافی، قناویز، دندانی، گیوه بافی، حصیر بافی، خورجین بافی، روفرشی، سفره، احرامی، قلم‌زنی، شيشه‌گری، چرم‌سازی، موتابی و نمدمالی تشکیل می دهند.بااین وصف،صنایع دستی یزد از جاذبه های دیدنی و سوغات گرانبهای این استان می باشد که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.
معاون صنايع دستي اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد، صنايع دستي اين استان را شايسته دريافت مهر اصالت يونسكو می داندومی گوید:اميدواريم امسال بتوانيم شاهد دريافت مهر اصالت يونسكو در مورد صنايع دستي استان يزد باشيم.
محمد بهشتي‌نژادافزود: اين نشان، مهم‌ترين برنامه يونسكو در حمايت از توليدكنندگان صنايع دستي در جهان است.
بهشتي‌نژاد برخي از معيارهاي انتخاب صنايع دستي را بر اساس نظر هيئتي از متخصصان بين‌المللي انتخاب شده توسط يونسكو، مرغوبيت،اصالت، نوآوري، قابليت بازاريابي و سازگاري با محيط زيست عنوان كرد.
وي بيان داشت: اهداي نشان مرغوبيت كالا و صنايع دستي، توسط سازمان يونسكو، هر دو سال يك‌بار برگزار مي‌شود و در سال 87 نيز تعدادي از توليدات ايران موفق به اخذ اين نشان شده‌اند.

وي از حضور در كارگاه‌هاي منتخب استان و يادآوري مزاياي اين نشان جهاني به صنعتگران به عنوان بخشي از تلاش‌هاي معاونت صنايع دستي استان يزد در راستاي موفقيت صنعتگران يزدي در اخذ اين نشان جهاني نام برد.
اطلاعات ثبتي استان يزد 2 هزار و 658

اما به نکته قابل توجه دیگر می توان اشاره کرد این است که مجموع اطلاعات استان يزد در بانک جامع صنايع‌دستي کشور به بيش از 2 هزار و 600 رکورد رسيده است.

بهشتي نژاد می گوید:146 هزار رکورد تا به حال در بانک جامع اطلاعات صنايع‌دستي کشور به ثبت رسيده است.

وي تأکيد کرد: بانک صنايع‌دستي اطلاعاتي در خصوص مجوزهاي سه گانه صنايع‌دستي، سوابق صادراتي صنعتگران و هنرمندان، ارائه تسهيلات بانکي به هنرمندان، شناسنامه مراکز آموزشي، مربيان آموزش‌هاي عمومي، شرکت‌هاي فعال صنايع‌دستي و آموزش ديدگان صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي به ثبت رسانده است.

معاون صنايع‌دستي اين استان اضافه کرد: مجموع اطلاعات ثبتي استان يزد 2 هزار و 658 رکورد است.

بهشتي نژاد ادامه داد: بخش مهمي از رکوردهاي ثبتي استان يزد مربوط به صدور و تمديد کارت شناسايي صنعتگري مي‌شود.

اين مقام مسئول با بيان اينکه يک هزار و 882 رکورد ثبت شده اين استان به کارت‌هاي شناسايي صنعتگري اختصاص دارد، گفت:‌ تا به اطلاعات 96 هزار و 706 صنعتگران در بانک جامع صنايع‌دستي به ثبت رسيده است.

وي افزود: استان يزد در بخش تسهيلات بانکي و سوابق صادراتي صنعتگران و هنرمندان صنايع‌دستي نيز 53 رکورد به بانک جامع اطلاعاتي وارد کرده است.

معاون صنايع‌دستي يزد بيان داشت: معاونت صنايع‌دستي استان يزد همچنين اطلاعات مربوط به 30 تعاوني شناسايي شده را نيز ثبت کرده است.




یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا